Vera, trajectbegeleider Havenstraat, vertelt over haar werkdag

Om half 9 start ik op de woonlocatie. Ik praat bij met de persoonlijk begeleiders om te horen hoe het met de cliënten op de Havenstraat gaat. Gisterenavond is een cliënt onder invloed teruggekomen op de woonvoorziening. Hierdoor heeft de cliënt verbale agressie geuit. Als ik op de hoogte ben log ik in op mijn laptop en lees ik mijn mails en de belangrijkste rapportages. Van het incident van gisteren is een melding gemaakt. Ik zet op mijn to do lijst dat ik hier vandaag aandacht voor heb. Nu eerst een kopje koffie halen om de dag echt goed te beginnen.

Half 10! Eerst tijd voor het voorbereiden van een indicatiegesprek met een andere cliënt. De persoonlijk begeleider sluit ook aan. We hebben kort ruggenspraak over de casus. Hierbij blikken we terug op het laatste gesprek wat we met de cliënt hebben gehad. Duidelijk is geworden dat cliënt nog niet kan doorstromen naar de volgende fase en dat de Havenstraat op dit moment de meest geschikte woonplek voor hem is. Nog even een banaan opeten, nog een kop koffie pakken en de cliënt vragen om beneden te komen voor het gesprek.

Om 10 uur is het tijd voor het indicatiegesprek. Hier zit een procesregisseur van de gemeente bij. De cliënt en de procesregisseur zijn samen in gesprek over de doelen van de cliënt en de benodigde begeleiding. Ik vul aan waar nodig en de persoonlijk begeleider geeft voorbeelden van hun wekelijkse begeleidingsmomenten. Samen komen we uit op een indicatieverlenging van een jaar. De cliënt vertrekt, samen met zijn persoonlijk begeleider, gerustgesteld naar zijn kamer. Ik moet, nu ik de procesregisseur van de gemeente toch zie, nog even een andere casus met haar bespreken.

Zo, voor je het weet is het al half 12. Nu eerst even in gesprek met de cliënt van het incident. Hij is inmiddels wakker. Samen met de aanwezige begeleiding ga ik met hem in ge

sprek. Het is voor mij vooral belangrijk om te weten waarom de cliënt middelen heeft gebruikt. Wat kunnen wij doen om te voorkomen dat de cliënt middelen gebruikt en daardoor agressief wordt? Uiteraard hebben we het er ook over dat zijn gedrag niet door de beugel kan en we dit niet een tweede keer kunnen accepteren. Na het gesprek handel ik de melding af, mail ik de melder en zet de gemaakte afspraken in het cliëntendossier.

Om half 1 ga ik lunchen met de cliënten en de begeleiders. Tijdens de lunch zie en hoor je vaak de leukste verhalen en heb je ongedwongen contact met de cliënten.

Na de lunch spreekt persoonlijk begeleider Frank mij aan. Hij loopt vast in het contact met één van de cliënten. Frank kent, door zijn wekelijkse contactmomenten en wisselende diensten, de cliënt beter dan ik. Echter, door mijn objectieve kijk, mijn kennis van wet- en regelgeving en de duidelijke visie van de organisatie in mijn achterhoofd, kan ik op een coachende manier met de persoonlijk begeleiders meedenken. We gaan even samen in het kantoor zitten. Het is een lastige kwestie! We spreken af dat we er tijdens het caseloadgesprek van morgen verder op ingaan. Ik heb dan ook even de tijd om over de situatie na te denken en het te bespreken met mijn collega trajectbegeleiders.

Rond 14.00 uur kom ik aan op het hoofdkantoor. Hier heb ik de middag ingepland om het begeleidingsplan van de cliënt die ik gisteren heb gesproken uit te werken. Daarnaast spreek ik mijn collega trajectbegeleider van de Nijveenlaan. Samen sparren we, onder het genot van een kop koffie, even over een aantal casussen. De intakecoördinator loopt nog binnen om een mogelijke nieuwe plaatsing te bespreken en vraagt om mee te denken over de juiste woonplek van een andere potentiële cliënt die ze heeft gesproken.

Om half 5 loop ik nog even naar de administratie om te vragen of de dagbestedingsdeclaratie van één van mijn cliënten al is betaald. Nog niet, morgen even achteraan bellen dus! Nu mijn to do lijst voor morgen maken en even kijken wat er dan in de agenda staat. Om iets voor 5 loop ik samen met mijn collega’s naar buiten. Morgen weer een dag. Nu eerst naar huis voor een rustige avond.

Proefwonen Veendam

Een prachtig voorbeeld van een samenwerking waar De-Bruggen trots op is is het proefwoontraject binnen de gemeente Veendam. Samen met woningbouwvereniging Acantus en de procesregisseurs van de Gemeente Veendam hebben we een doorstroommogelijkheid gecreëerd voor cliënten die klaar zijn voor de laatste stap in het beschermd wonen traject. Inmiddels hebben we, op deze manier, al tientallen cliënten aan een eigen sociale huurwoning kunnen helpen.

Nieuwe stagiaires

Een warm welkom voor onze nieuwe stagiairs!
Wij zijn verheugd om vandaag nieuwe stagiairs te verwelkomen bij De-Bruggen b.v.Nanique Gierveld, Kelvin, Yolien en Lotte Weits hebben hun zojuist hun eerste stagedag gehad op hoofdkantoor. Als organisatie kijken we vol enthousiasme uit naar de komende periode, waarin deze getalenteerde en gemotiveerde individuen hun frisse ideeën en energie met ons zullen delen.
Onze stagiairs zullen de kans krijgen om te leren, te groeien en waardevolle ervaring op te doen in ons werkveld. We zijn ervan overtuigd dat ze een waardevolle aanvulling zullen zijn op ons team en een positieve impact zullen hebben op onze organisatie.
Jos Roossien en Sona Mamedova bedankt voor het organiseren!
We kijken uit naar een succesvolle en leerzame tijd samen!

De Havenstraat

Vorige week hebben we laten weten dat er in september lege plekken komen op onze woonlocatie de Havenstraat. Om jullie een beeld te geven van deze locatie geven we hieronder de belangrijkste informatie voor jullie samengevat. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of ben je benieuwd naar onze andere locaties? Leg dan contact met onze aanmeldafdeling via 0598 820 990

 

Vacature: Facilitair medewerker

Ben jij een betrokken persoon die graag een positieve impact wil hebben op het welzijn van anderen? Ben jij iemand die energie krijgt van het werken met mensen? Ben jij dienstverlenend ingesteld en zoek jij een hecht team van begeleiders die je ondersteuning kunt bieden? Dan is De-Bruggen op zoek naar jou als een enthousiaste assistent welzijn / facilitair medewerker voor onze locatie aan de Havenstraat!

Wie zijn wij?
De-Bruggen biedt beschermd wonen en begeleiding op individueel- en groepsniveau. We zijn gespecialiseerd in het begeleiden van personen vanaf 17 jaar met een (complexe) meervoudige problematiek. Dit kan zich kenmerken door gedrags- en/of verslavingsproblemen. Ook kan er sprake zijn van een meervoudige diagnose van zowel psychiatrische aandoening als verstandelijke beperking. Iedereen met een hulpvraag is welkom, bij ons staat het individu centraal. Dat betekent dat we samen met de cliënt bekijken hoe we hem/haar het beste kunnen ondersteunen. Tijdens het traject binnen De-Bruggen begeleiden we naar het gewenste niveau van zelfstandigheid aan de hand van een persoonlijk begeleidingsplan. Hierin richten we ons op verschillende leefgebieden volgens een oplossingsgerichte aanpak. Bekijk dit filmpje voor een om kennis te maken met De-Bruggen, de collega’s en de werkzaamheden.

Wat ga je doen?
Als facilitair medewerker ondersteun je de begeleiders bij hun werk en voer je alledaagse taken uit op verschillende gebieden. Dit omvat o.a.:

  • het helpen met verzorging en het bevorderen van een fijne leefomgeving voor cliënten;
  • het uitvoeren van huishoudelijke taken;
  • het houden van toezicht in de woonvoorziening;
  • het doen van administratief werk;
  • het organiseren van activiteiten.

Jouw aanwezigheid draagt bij aan een prettige en veilige leefsituatie voor onze cliënten. Je werkt samen in een team en krijgt leiding van de locatiemanager.

Wie ben jij?
Als facilitair medewerker heb je minimaal een vmbo- werk- en denkniveau. Daarbij heb je ervaring met de individuen die dagelijkse ondersteuning nodig hebben omdat ze beperkingen of (psychische)problemen hebben. Een dienstverlenende en cliëntgerichte houding past hierbij, net zoals sociaal zijn en goed kunnen samenwerken. Ook ga je graag actief aan de slag.

Wat heeft De-Bruggen jou te bieden?
De functie van facilitair medewerker is ingeschaald in schaal 3 van de cao Sociaal Werk. Naast je maandsalaris ontvang je een loopbaanbudget en een individueel keuzebudget, bestaande uit vakantietoeslag, eindejaarsuitkering, bovenwettelijk vakantieverlof en een tegemoetkoming in de premie van de ziektekostenverzekering. De werkweek bedraagt 24-32 uur. Je werkt in verschillende diensten, zoals dagdiensten, late diensten, diensten in het weekend en diensten tijdens feestdagen.

Hoe verloopt de sollicitatieprocedure?
Stuur je motivatie(brief) en cv naar hr@bijdebruggen.nl. Voor meer informatie over de vacature kun je contact opnemen met Cilla van Linschoten, de HR-manager, via het telefoonnummer 06-11464084. Een sollicitatiegesprek en een meeloopdag(deel) zijn onderdeel van de sollicitatieprocedure. Ben je enthousiast geworden over de functie-inhoud en onze organisatie dan ontvangen we graag jouw motivatie + cv en spreken we elkaar wellicht binnenkort!

Dag van de stagiair

Vandaag is het de dag van de stagiair.

De-Bruggen werkt graag samen met stagiaires en afstudeerders om kennis en kunde over te dragen.
Daarbij brengen zij de frisse blik met zich mee waardoor wij als organisatie onze dienstverlening continu kunnen verbeteren.

Ben jij de frisse blik die wij zoeken vanaf september 2023?
Neem dan snel een kijkje op onze website: www.bijdebruggen.nl

Ontdek de zorg bij De-Bruggen!

Altijd al eens overwogen om in de zorgsector te gaan werken, of wil je binnen de zorg veranderen van werkgever? Meld je dan nu aan voor de interactieve ‘Ontdek de zorg’ bijeenkomst, die plaatsvindt op 15 juni a.s. op onze woonlocatie in Zuidlaren!

Ons ISO 9001 certificaat is verlengd tot 2026!

Na een intensieve audit vanuit KIWA en al het werk wat daar aan vooraf ging, kunnen we met trots mededelen dat wij voor de komende drie jaar weer ISO-gecertificeerd zijn! Dit betekent dat jullie erop kunnen vertrouwen dat De-Bruggen kwalitatief goede dienstverlening aanbiedt.

De ISO 9001 is een wereldwijd erkende norm met eisen op het gebied van kwaliteitsmanagement. Een adequaat kwaliteitsmanagementsysteem zorgt ervoor dat De-Bruggen kan voldoen aan de behoeften, eisen en wensen van de cliënt en andere belanghebbenden. Versimpeld kunnen we stellen dat je bij de ISO zegt wat je doet, doet wat je zegt en bewijs toont op deze twee punten.

Een ISO 9001 zou nooit behaald worden zonder onze medewerkers, hierom willen we alle medewerkers van De-Bruggen bedanken!

Medewerker in beeld: Persoonlijk begeleider Dudley Stella

Wie ben je en wat doe je bij De-Bruggen?
Ik werk sinds oktober 2022 als persoonlijk begeleider voor De-Bruggen op de locatie Havenstraat in Veendam. Het leukste aan deze functie is dat ik met cliënten mag werken om hun doelen te behalen om hun uiteindelijk te zien uitstromen. Uiteindelijk is voor iedereen succes mogelijk, maar voor sommige gaat dit met veel omwegen.

Een gemiddelde werkdag..
De werkzaamheden variëren van boodschappen doen tot het wandelen met een cliënt. Ik ben niet van het plannen, want ik ben daarin heel flexibel. Wanneer een afspraak even niet uitkomt of de situatie vraagt om een andere oplossing dan geschreven of gepland, dan passen we ons aan, zodat het uiteindelijk alsnog kan slagen.

Mijn expertise en kwaliteiten
Ik heb redelijk veel kennis op het gebied van ICT. Ik kan computers in elkaar zetten, system automatiseren in Excel, maar ook complete websites bouwen. Daarnaast heb ik veel praktijkervaring op het gebied van wonen op een woonvorm. Ik heb namelijk van mijn 12de tot mijn 16e gewoond op een woonvorm en vanaf mijn 16e tot mijn 18e ambulante woonbegeleiding ontvangen. Mijn levenservaring zorgt ervoor dat ik soms wat dichter bij de cliënt staat en een probleem vanuit hun perspectief kan aanpakken en bedenken.

Wat maakt het werken bij De-Bruggen speciaal?
Wat ik persoonlijk fijn vindt aan het werken bij De-Bruggen is dat de bovenste laag openstaat voor suggesties van de medewerkers. Gevoelsmatig staan de locatiemanager en trajectbegeleider op hetzelfde niveau en staan zij open voor feedback. Ik vind het mooi om te zien dat niet alleen theoretisch, maar ook praktisch de cliënt voorop staat en geld niet de boventoon voert. Er wordt altijd gekeken naar wat het beste is voor de cliënt en hoe elk individuele verhaal een succes verhaal kan worden.