Robin, persoonlijk begeleider binnen beschermde woonvorm ‘de Havenstraat’, vertelt over zijn werkdag

Op de groep waar ik werk wonen ongeveer 20 cliënten. Cliënten doen zoveel mogelijk zelf maar kunnen altijd terugvallen op onze begeleiding. Er is namelijk 24-uur per dag een begeleider aanwezig. We werken middels vroege- late en slaapdiensten.

Vandaag heb ik een vroege dienst. Ik ben dan om 07.30 uur aanwezig op de locatie. Ik werk vandaag samen met een collega persoonlijk begeleider en de persoonlijk begeleider stagiaire. We starten met een overdracht van de collega van de late- en slaapdienst. Hij draagt ons de bijzonderheden over. Er is gisteren een cliënt teruggevallen in middelengebruik. Omdat hij op dat moment onder invloed was is hij naar zijn kamer gebracht en was een gesprek niet mogelijk. Ik stem met mijn collega’s af dat ik het gesprek met hem aanga vandaag. Na de overdracht nemen mijn collega’s en ik de agenda door en verdelen we de taken die uitgevoerd moeten worden.

Om 08.00 uur beginnen we met de wekronde. Dit doe ik vandaag samen met onze stagiair. Sommige cliënten zijn al wakker, andere moeten we nog wakker maken. Bij ons op de locatie wekken we alle cliënten om 08.00 uur. We geven cliënten de mogelijkheid om zelf hun deur te openen, doen ze dit niet dan openen wij de deur na aankondiging. We controleren elke kamer op hygiëne, verboden middelen en veiligheid. Vandaag ziet alles er goed uit! Ondertussen is mijn collega verantwoordelijk voor de medicatie en zet hij het ontbijt klaar.

Na de wekronde ga ik mijn mail controleren. Naast interne mail heb ik een aantal mails vanuit externen. Zo blijkt mijn PB-cliënt al een week lang de telefoontjes van zijn bewindvoe

rder niet op te nemen. Dat ga ik vanmiddag, als hij vrij is van school, gelijk maar met hem bespreken.

Dan is het alweer half 10. Ik ga met een cliënt naar zijn behandeling in Winschoten. Hij staat er al klaar voor. Hup, in De-Bruggen auto en karren maar. Tijdens de behandelsessie ben ik aanwezig maar houd ik me zoveel mogelijk afzijdig. Ik vul aan waar nodig en onthoud wat de behandelaar zegt zodat we op locatie de cliënt kunnen ondersteunen met de tips en adviezen wat hij krijgt. Op de terugweg merk ik dat de cliënt het lastig vindt om te praten. Zijn hoofd lijkt vol te zitten. Daarom rijden we in stilte terug naar de Havenstraat. Rond 11 uur komen we hier weer aan. Ik

 vraag de cliënt of hij nog iets nodig heeft. Hij geeft aan naar zijn kamer te willen en even muziek te willen luisteren. Zelf ga ik weer naar kantoor. Het is nu nog vers in mijn geheugen, dus snel rapporteren wat de behandelaar en de cliënt hebben besproken. Ik vraag mijn collega om straks even bij hem te gaan kijken hoe het gaat.

Tijdens het rapporteren komen er verschillende cliënten binnen voor medicatie. Mijn collega verstrekt deze en loopt daarna naar een cliënt om hem te ondersteunen bij het uitvoeren van zijn huishoudelijke taken. Hierdoor heb ik ruimte om de groep op te lopen en samen met cliënten de tafel te dekken voor de lunch. De klusjesman loopt binnen en vraagt of ik even met hem mee wil naar kamer 14. Hier is een lekkage die verholpen moet worden. Als ik daar toch ben attendeer ik de cliënt erop dat hij vandaag op de lijst staat om te koken.

Om 12.00 uur gaan medewerkers en cliënten gezamenlijk lunchen. Naast mijn directe collega, onze stagiair en ik zijn ook de locatiemanager en trajectbegeleider aanwezig. Tijdens de lunch hebben we vaak luchtige gesprekken en krijgen we op een informele manier zicht op de dag, op de stemming van de cliënt of het reilen en zeilen binnen de woonvorm. Ook al is de lunch vaak gezellig, we moeten daarna gelijk weer aan de slag. Ik loop nog even snel naar de trajectbegeleider om te vragen of ze nog vooruitgang heeft geboekt in het plannen van een afspraak m

et de procesregisseur van de gemeente. Ik heb een cliënt die kan doorstromen naar een eigen woning. De afspraak is gepland. Ik ontvang nog een uitnodiging!

Nu is het eerst tijd voor het gesprek met de cliënt die gisteren een terugval heeft gehad. Ik loop naar zijn kamer en klop aan. Hij wil graag in gesprek. De terugval heeft veel bij hem losgemaakt. Samen bespreken we wat er gebeurd is, of hij zicht heeft op de oorzaak van de terugval en vooral wat hij nodig heeft om een nieuwe terugval te voorkomen. Gezamenlijk bellen we zijn begeleider bij de VNN. Zijn begeleider komt morgen bij hem langs. We spreken af dat hij minimaal twee keer per dag door ons wordt opgezocht om te kunnen ventileren. Als ik beneden kom ga ik dit gelijk rapporteren en verwerken in onze locatieagenda. Zo zijn al mijn collega’s hiervan op de hoogte.

Om 14.15 loopt één van mijn PB-cliënten het kantoor binnen. Ik geef aan een mail te hebben ontvangen van zijn bewindvoerder. De cliënt geeft aan boos te zijn op zijn bewindvoerder omdat hij extra geld had aangevraagd maar dit was afgewezen. Gezamenlijk komen we tot de conclusie dat het handig is om een afspraak in te plannen om wat zaken te bespreken. We bellen gelijk samen de bewindvoerder en plannen een afspraak voor over een week. Nadat ik dit in mijn agenda en in die van de locatie heb gemeld rapporteer ik het gesprek.

Mijn collega’s zijn inmiddels ook op kantoor. We maken een verdeling van de te rapporteren cliënten en nemen nog even de tijd om deze in orde te maken voordat de late dienst komt. De twee dames van de late dienst komen om 15.00 uur binnenwandelen. We hebben een overdracht en bespreken of er nog zaken zijn blijven liggen die alsnog z.s.m. moeten worden opgepakt. Even na half 4 stap ik moe, maar voldaan, in mijn auto.

Snoeppot-winactie

Op 14 september stonden wij op De Banenmarkt in Groningen. Hier hebben verschillende mensen meegedaan met onze snoeppot-actie. Marjan de Vries zat het dichtste bij de daadwerkelijke inhoud. Zij heeft inmiddels haar prijs ontvangen. Uiteraard vertellen we de precieze inhoud van onze snoeppot niet zodat ook jullie hier, bij een andere bijeenkomst, nog naar kunnen raden…

Ontdek de zorg week: Interactieve bijeenkomst

Op donderdag 19 oktober zet De-Bruggen de deuren van onze woonlocatie De Nijveenlaan open voor potentiële nieuwe medewerkers tijdens de #ontdekdezorgweek van ZorgpleinNoord. Ben je benieuwd naar jouw kansen binnen de zorg of binnen De-Bruggen? Ben je benieuwd naar onze woonvormen en doelgroep? Meld je dan snel aan voor onze interactieve bijeenkomst waarin o.a. Kaj Coenen en Nanique Gierveld antwoord geven op bovenstaande vragen.

Afgelopen donderdag hebben onze medewerkers genoten van een sportdag met o.a. volleybal en archary tag. Jarno van der Veen en Deborah Hillenga-Hoeksema bedankt voor de organisatie van de sportdag! Carmen Buringa jij bedankt voor de organisatie van jubileumfeest.

Tijdens het jubileumfeest kwam er nog een verassende mededeling. Oprichter en algemeen directeur van De-Bruggen Emile Coenen heeft zijn medewerkers verteld dat hij de functie van algemeen directeur zal overdragen aan zijn zoon Lars Coenen. “Na tien jaar besturen en met zicht op de pensioengerechtigde leeftijd heeft de organisatie nu iemand anders nodig. Ik blijf echter altijd enigszins betrokken bij de organisatie.” Aldus Emile.

Vera, trajectbegeleider Havenstraat, vertelt over haar werkdag

Om half 9 start ik op de woonlocatie. Ik praat bij met de persoonlijk begeleiders om te horen hoe het met de cliënten op de Havenstraat gaat. Gisterenavond is een cliënt onder invloed teruggekomen op de woonvoorziening. Hierdoor heeft de cliënt verbale agressie geuit. Als ik op de hoogte ben log ik in op mijn laptop en lees ik mijn mails en de belangrijkste rapportages. Van het incident van gisteren is een melding gemaakt. Ik zet op mijn to do lijst dat ik hier vandaag aandacht voor heb. Nu eerst een kopje koffie halen om de dag echt goed te beginnen.

Half 10! Eerst tijd voor het voorbereiden van een indicatiegesprek met een andere cliënt. De persoonlijk begeleider sluit ook aan. We hebben kort ruggenspraak over de casus. Hierbij blikken we terug op het laatste gesprek wat we met de cliënt hebben gehad. Duidelijk is geworden dat cliënt nog niet kan doorstromen naar de volgende fase en dat de Havenstraat op dit moment de meest geschikte woonplek voor hem is. Nog even een banaan opeten, nog een kop koffie pakken en de cliënt vragen om beneden te komen voor het gesprek.

Om 10 uur is het tijd voor het indicatiegesprek. Hier zit een procesregisseur van de gemeente bij. De cliënt en de procesregisseur zijn samen in gesprek over de doelen van de cliënt en de benodigde begeleiding. Ik vul aan waar nodig en de persoonlijk begeleider geeft voorbeelden van hun wekelijkse begeleidingsmomenten. Samen komen we uit op een indicatieverlenging van een jaar. De cliënt vertrekt, samen met zijn persoonlijk begeleider, gerustgesteld naar zijn kamer. Ik moet, nu ik de procesregisseur van de gemeente toch zie, nog even een andere casus met haar bespreken.

Zo, voor je het weet is het al half 12. Nu eerst even in gesprek met de cliënt van het incident. Hij is inmiddels wakker. Samen met de aanwezige begeleiding ga ik met hem in ge

sprek. Het is voor mij vooral belangrijk om te weten waarom de cliënt middelen heeft gebruikt. Wat kunnen wij doen om te voorkomen dat de cliënt middelen gebruikt en daardoor agressief wordt? Uiteraard hebben we het er ook over dat zijn gedrag niet door de beugel kan en we dit niet een tweede keer kunnen accepteren. Na het gesprek handel ik de melding af, mail ik de melder en zet de gemaakte afspraken in het cliëntendossier.

Om half 1 ga ik lunchen met de cliënten en de begeleiders. Tijdens de lunch zie en hoor je vaak de leukste verhalen en heb je ongedwongen contact met de cliënten.

Na de lunch spreekt persoonlijk begeleider Frank mij aan. Hij loopt vast in het contact met één van de cliënten. Frank kent, door zijn wekelijkse contactmomenten en wisselende diensten, de cliënt beter dan ik. Echter, door mijn objectieve kijk, mijn kennis van wet- en regelgeving en de duidelijke visie van de organisatie in mijn achterhoofd, kan ik op een coachende manier met de persoonlijk begeleiders meedenken. We gaan even samen in het kantoor zitten. Het is een lastige kwestie! We spreken af dat we er tijdens het caseloadgesprek van morgen verder op ingaan. Ik heb dan ook even de tijd om over de situatie na te denken en het te bespreken met mijn collega trajectbegeleiders.

Rond 14.00 uur kom ik aan op het hoofdkantoor. Hier heb ik de middag ingepland om het begeleidingsplan van de cliënt die ik gisteren heb gesproken uit te werken. Daarnaast spreek ik mijn collega trajectbegeleider van de Nijveenlaan. Samen sparren we, onder het genot van een kop koffie, even over een aantal casussen. De intakecoördinator loopt nog binnen om een mogelijke nieuwe plaatsing te bespreken en vraagt om mee te denken over de juiste woonplek van een andere potentiële cliënt die ze heeft gesproken.

Om half 5 loop ik nog even naar de administratie om te vragen of de dagbestedingsdeclaratie van één van mijn cliënten al is betaald. Nog niet, morgen even achteraan bellen dus! Nu mijn to do lijst voor morgen maken en even kijken wat er dan in de agenda staat. Om iets voor 5 loop ik samen met mijn collega’s naar buiten. Morgen weer een dag. Nu eerst naar huis voor een rustige avond.

Proefwonen Veendam

Een prachtig voorbeeld van een samenwerking waar De-Bruggen trots op is is het proefwoontraject binnen de gemeente Veendam. Samen met woningbouwvereniging Acantus en de procesregisseurs van de Gemeente Veendam hebben we een doorstroommogelijkheid gecreëerd voor cliënten die klaar zijn voor de laatste stap in het beschermd wonen traject. Inmiddels hebben we, op deze manier, al tientallen cliënten aan een eigen sociale huurwoning kunnen helpen.

Nieuwe stagiaires

Een warm welkom voor onze nieuwe stagiairs!
Wij zijn verheugd om vandaag nieuwe stagiairs te verwelkomen bij De-Bruggen b.v.Nanique Gierveld, Kelvin, Yolien en Lotte Weits hebben hun zojuist hun eerste stagedag gehad op hoofdkantoor. Als organisatie kijken we vol enthousiasme uit naar de komende periode, waarin deze getalenteerde en gemotiveerde individuen hun frisse ideeën en energie met ons zullen delen.
Onze stagiairs zullen de kans krijgen om te leren, te groeien en waardevolle ervaring op te doen in ons werkveld. We zijn ervan overtuigd dat ze een waardevolle aanvulling zullen zijn op ons team en een positieve impact zullen hebben op onze organisatie.
Jos Roossien en Sona Mamedova bedankt voor het organiseren!
We kijken uit naar een succesvolle en leerzame tijd samen!